Bebe
Bine ai venit!

Ne-am mutat cu tot cu activitati, jucarii si concursuri in casuta noua:

http://www.bebelogic.ro/index

Te asteptam cu drag!

CONTACT Bebelogic

Candle & Style - Lumanari deosebite

Portal - Jucarii educative

Facebook
Google
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 


Rechercher Cautare avansata

Bebelogic on Facebook
Bebelogic Jucarii Din Lemn






Standarde de invatare si dezvoltare pentru copilul intre 5 si 7 ani

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Standarde de invatare si dezvoltare pentru copilul intre 5 si 7 ani

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:04 pm

Standarde de învăţare şi dezvoltare pentru copilul de 5-7 ani
Elaborate de Ministerul Educatiei si Tineretului din Republica Modova in colaborare cu UNICEF
STANDARDE profesionale naţionale ale cadrului didactic

Le gasiti aici: http://www.edu.md/files/unsorted/Standarde.pdf

Voi posta mai jos unele parti din ele. Citindu-le, gasesti o multime de idei de activitati pentru copii care pot fi facute si acasa.

Standardele romanesti nu le-am gasit. Daca le are cineva, ar fi bine sa le cunoastem.



Ultima editare efectuata de catre Sara in Dum Iul 24, 2011 6:21 am, editata de 2 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Limbaj şi comunicare

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:24 pm

A. Domeniul: Dezvoltarea cognitivă

A.1. Subdomeniul: Limbaj, comunicare, premisele citit–scrisului

A.1.1. Aspect specific: Limbaj şi comunicare


Standard 1: Copilul ar trebui să fie capabil să asculte şi să înţeleagă limbajul vorbit.


IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
1. Ascultă şi înţelege indicaţiile şi sarcinile educatoarei, conversaţiile din grupă, povestirile altor copii.Adresaţi întrebări referitoare la sarcinile pe care le are de realizat în cadrul activităţilor în grupuri mici sau individual.
Încurajaţi conversaţiile, povestirile între copii. Puneţi întrebări despre conţinutul acestor conversaţii,
povestiri.
Utilizaţi ghicitori.
2. Pune întrebări clare despre ceea ce nu înţelege.Oferiţi copiilor în timpul activităţilor posibilitatea de a pune întrebări despre ceea ce nu înţeleg.
Încurajaţi dorinţa de a întreba şi ajutaţi-i în clarificarea întrebărilor.
3. Înţelege conţinutul şi emoţiile (fericire, tristeţe, nerăbdare etc.) transmise în poveşti.Organizaţi activităţi de dramatizare a poveştilor, povestirilor preferate de copii, în care personajele trăiesc evenimente şi sentimente diverse. Încurajaţi copiii să îşi aleagă ce personaj doresc şi să-l interpreteze, să realizeze o cărticică a personajului.
Organizaţi activităţi în grupuri mici, în care copiii să aleagă o poveste şi să o repovestească celorlalţi colegi.
Realizaţi „interviuri” cu copiii despre o poveste audiată sau citită.
4. Identifică partea de început, de mijloc şi finalul unei poveşti.Organizaţi activităţi de audiere a unor poveşti şi oferiţi-le copiilor posibilitatea de a desena o secvenţă care să ilustreze începutul poveştii, mijlocul poveştii şi sfârşitul ei.
Lăsaţi copiii să realizeze lucrări artistice cu secvenţe din diferite momente ale unei poveşti. Solicitaţi-i să le expună în ordinea evenimentelor în spaţiul destinat începutului, mijlocului şi sfârşitului poveştii.
Implicaţi copiii în realizarea de cărticele după o poveste.
5. Face diferenţa dintre realitate şi imaginar.Implicaţi copiii în continuarea unei poveşti fantastice şi discutaţi dacă este real sau nu ceea ce se întâmplă în poveste.
Discutaţi, explicaţi şi oferiţi-le copiilor posibilitatea de a identifica personajele, obiecte reale din viaţa cotidiană, din cărţi, reviste
6. Face predicţii pornind de la ceea ce i se citeşte, ceea ce i se povesteşte sau de la imagini văzute, demonstrînd înţelegerea mesajului vorbit. Implicaţi copiii să facă predicţii în anumite momente ale unei povestiri citite sau ale unor imagini prezentate punînd întrebări de tipul: „Şi ce credeţi că s-a întîmplat?”


Ultima editare efectuata de catre Sara in Lun Mai 23, 2011 12:52 pm, editata de 1 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Limbaj şi comunicare

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:30 pm

Standard 2: Copilul ar trebui să demonstreze capacitatea de a vorbi coerent şi a comunica eficient cu copiii şi adulţii.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
7. Vorbeşte suficient de clar pentru a fi înţeles de toţi. Oferiţi copiilor oportunitatea de a povesti momente din viaţa lor faţă de alţi colegi, de a împărtăşi experienţe trăite de ei.
8. Pune întrebări şi răspunde la întrebări cu înţeles.Oferiţi copiilor oportunitatea de a pune întrebări pe tot parcursul zilei, în toate momentele şi încurajaţi discuţiile dintre copii prin activităţi în grupuri mici.
9. Răspunde corespunzător şi respectuos într-o convorbire sau discuţie cu copiii şi cu adulţii. Oferiţi copiilor oportunitatea de a comunica atît cu alţi copii cît şi cu adulţi (părinţi, personalul din instituţie, invitaţi) în diferite momente şi situaţii: la venirea la grădiniţă, în timpul activităţilor (organizaţi activităţi unde să vină părinţi şi alte persoane invitate), la masa de prînz, la plecare.
Utilizaţi orice oportunitatea din timpul zilei pentru a solicita formule de salut, de politeţe şi adresare respectuoasă: sosirea la grădiniţă, intrarea în sala de grupă, momentul gustării, utilizarea în comun a materialelor în activităţi în grupuri mici, strîngerea materialelor, gustarea, masa de prînz, plecarea de grădiniţă.
10. Utilizează limbajul verbal şi non-verbal pentru a comunica în scopuri diferite.Folosiţi imagini cu personaje ce reflectă stări diferite pentru a stimula formularea de întrebări şi răspunsuri ce implică limbajul atît verbal cît şi non-verbal.
Propuneţi un joc prin care copiii adresează verbal întrebări şi răspund prin limbaj non-verbal.


Ultima editare efectuata de catre Sara in Lun Mai 23, 2011 12:52 pm, editata de 1 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Limbaj şi comunicare

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:39 pm

Standard 3: Copilul ar trebui să demonstreze utilizarea unui vocabular bogat şi progrese în vorbire.

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
11. Vorbeşte utilizând propoziţii simple şi dezvoltate până la fraze.Implicaţi copiii în activităţi de povestire a unor experienţe din viaţa lor care au legătură cu tema activităţilor.
Solicitaţi copiilor explicaţii atunci cînd realizează o activitate sau un produs.
12. Cunoaşte semnificaţia cuvintelor pe care le utilizează.Puneţi întrebări suplimentare, solicitaţi explicaţii cînd copilul vă povesteşte ceva (Dar de ce s-a supărat...?, Dar tu cum crezi că era mai bine? etc.).
Oferiţi copiilor posibilitatea de a-şi exprima gîndurile prin desen, modelaj, colaj şi cereţi să vă explice ce au realizat.
Numiţi întotdeauna obiectele din jur.
13. Repovesteşte o povestioară simplă ajutându-se de imagini, respectând succesiunea secvenţelor.Organizaţi activităţi de repovestire pornind de la imagini din poveşti alese de copii.
14. Utilizează cuvinte noi în discuţiile cu ceilalţi.Oferiţi sarcini de grup mic care solicită utilizarea unor cuvinte noi (nume de obiecte, persoane, stări, acţiuni, însuşiri etc.), fie pornind de la unele imagini, cărţi, materiale, fie valorificînd contexte din activităţi precedente, fie prin exploatarea unor situaţii spontane din activitatea zilnică. Apreciaţi utilizarea de cuvinte noi şi extindeţi discuţiile utilizînd aceste cuvinte.


Ultima editare efectuata de catre Sara in Lun Mai 23, 2011 12:52 pm, editata de 1 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Limbaj şi comunicare

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:47 pm

Standard 4: Copilul ar trebui să fie capabil să vorbească corect gramatical şi să pronunţe corect cuvintele.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
15. Pronunţă corect şi clar toate sunetele limbii materne.Propuneţi copiilor jocuri de pronunţie utilizînd imagini, obiecte, jucării.
Implicaţi copiii în activităţi de intonare a unor cîntece, poezii care exersează pronunţia, sau a onomatopeelor unor animale, fiinţe.
Încurajarea jocurilor lingvistice ale copiilor: combinarea de sunete, silabe ritmice.
16. Utilizează corect în vorbire acordul la gen, număr, persoană, timp.Jocuri cu suport concret (imagini, obiecte) care solicită utilizarea acordului gramatical: copilul bea apă/copiii beau apă, maşina e albă/maşinile sunt albe, mama e tînără/tata e tînăr etc.
Valorificaţi povestirea după imagini, explicarea unor experimente, explorarea unor obiecte vii şi nevii, pentru utilizarea acordului gramatical.
Valorificaţi orice moment al zilei pentru a solicita formularea de propoziţii simple sau compuse acordînd atenţie acordului gramatical. Modelaţi exprimarea corectă a copilului printr-o exprimare corectă a dumneavoastră în întrebări, răspunsuri, comentarii, observaţii.


Ultima editare efectuata de catre Sara in Lun Mai 23, 2011 12:53 pm, editata de 1 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Limbaj şi comunicare

Mesaj  Sara la data de Lun Mai 23, 2011 12:51 pm

Standard 5: Copilul ar trebui să fie capabil să folosească un limbaj expresiv.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
17. Modulează volumul, tonul şi ritmul vorbirii în funcţie de context şi scop.Oferiţi copiilor oportunitatea de a se implica în jocuri simbolice în care copiii interpretează roluri diferite.
18. Recită expresiv poezii şi interpretează roluri ale diverselor personaje.Planificaţi permanent activităţi în Centrul de Joc Simbolic, puneţi la dispoziţie recuzită pentru interpretarea diferitelor personaje.
Încurajaţi copiii să se înveţe reciproc poezii.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Premisele citit-scrisului

Mesaj  Sara la data de Mar Mai 24, 2011 9:28 am

A. Domeniu: Dezvoltarea cognitivă
A.1. Subdomeniu: Limbaj, comunicare, premisele citit-scrisului
A.1.2. Aspect specific: Premisele citit-scrisului


Standard 6: Copilul ar trebui să demonstreze înţelegerea sunetelor limbii.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
19. Recunoaşte sunetul cu care încep cuvintele. Valorificaţi permanent unele momentele de rutină, cerînd copiilor al căror nume începe cu un anumit sunet să aranjeze tacîmurile pe masă sau să împartă anumite materiale.
20. Recunoaşte două sau trei cuvinte care încep cu acelaşi sunet.Puneţi la dispoziţia copiilor jucării, materiale, imagini ce denumesc obiecte, fiinţe, animale, fenomene, ce încep cu acelaşi sunet.
Implicaţi copiii în jocuri de recunoaştere a obiectelor, materialelor care încep cu acelaşi sunet.
21. Construieşte rime din cuvinte familiare. Audiaţi poezii cu rimă şi cântecele scurte. Incurajaţi construirea de rime prin asocierea lor cu mişcarea ritmică, cu dansul. Încurajaţi compunerea de poezii şi cîntecele scurte.
Jucaţi jocuri de rime: oferiţi prima silabă a cuvîntului şi copiii să o găsească pe cea de-a doua: ma-să, ca-să, pan-tof, car-tof, etc.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Premisele citit-scrisului

Mesaj  Sara la data de Mar Mai 24, 2011 9:33 am

Standard 7: Copilul este conştient de conceptul de mesaj scris şi semnificaţia lui.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
22. Recunoaşte textul scris în toate contextele unde îl întâlneşte. Oferiţi copiilor un mediu în care textul scris este prezent în toate spaţiile. Atrageţi-le atenţia asupra lor şi citiţi împreună cu copiii ce scrie.
23. Înţelege că limbajul scris exprimat prin imagini şi cuvinte conţine informaţie. Utilizaţi reţete scrise de membrii ai familiei şi utilizaţi-le în sala de grupă pentru a găti împreună cu copiii.
Oferiţi copiilor cărţi cu imagini, diapozitive, diafilme, postere şi discutaţi despre mesajul transmis de acestea.
Implicaţi copiii în activităţi de construcţii în care le puneţi la dispoziţie imagini şi mesaje scrise pe care le pot utiliza.
24. Recunoaşte unele litere şi cuvinte familiare în texte scrise.Puneţi la dispoziţia copiilor în mod curent materiale scrise, cărţi şi încurajaţi recunoaşterea de litere şi cuvinte pe care copiii le-au mai întîlnit.
Valorificaţi toate oportunităţile de expunere a copiilor la materiale scrise în toate centrele de activitate şi în sala de grupă.
25. Demonstrează că ştie că o propoziţie e formată din cuvinte, că într-o propoziţie cuvintele se separă prin spaţiu şi că un cuvânt e format din silabe şi litere. Oferiţi copiilor materiale scrise cu propoziţii scurte, cartonaşe cu cuvinte, alfabetar. Încurajaţi formarea de cuvinte şi propoziţii.
26. Recunoaşte unele semne convenţionale folosite în scrisPuneţi la dispoziţia copiilor cărticele cu dialoguri şi încurajaţi curiozitatea copiilor în privinţa semnelor convenţionale. Încurajaţi utilizarea semnelor convenţionale în scrierile copiilor.
Discutaţi despre prognoza meteo şi identificaţi semnele convenţionale. Utilizaţi hărţi geografice pentru a identifica semne convenţionale geografice, semne rutiere etc.
27. Recunoaşte diferenţa dintre o poezie şi un text în proză.Încurajaţi copiii să realizeze cărticele de poezii sau de poveşti în cadrul activităţilor tematice. Oferiţi-le oportunitatea de a alege ce vor să scrie: o poveste/povestire sau o poezie?
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Premisele citit-scrisului

Mesaj  Sara la data de Mar Mai 24, 2011 9:55 am

Standard 8: Copilul ar trebui să manifeste interes pentru carte şi pentru citit.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
28. Demonstrează interes pentru cărţi şi poveşti citite cu voce tare. Valorificaţi momentele de activitate în grup mare sau grup mic, de pregătire pentru somn, de relaxare prin lecturarea unor cărţi potrivite vîrstei copiilor.
29. Demonstrează că ştie să folosească o carte. Acordaţi timp copiilor în fiecare zi să poată „citi”. Propuneţi copiilor sarcini în grup mic sau individuale care solicită utilizarea de cărţi de poveşti, enciclopedii, reviste etc.
Indicaţi detalii ale cărţii precum prima copertă, ultima copertă, autorul, anul apariţiei, cuprinsul, numărul de pagini etc.
30. Doreşte să răsfoiască şi să citească independent.Oferiţi zilnic copiilor posibilitatea de a-şi alege o carte preferată şi de a se retrage într-un loc liniştit al sălii pentru a răsfoi şi a citi.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Premisele citit-scrisului

Mesaj  Sara la data de Mar Mai 24, 2011 9:58 am

Standard 9: Copilul ar trebui să utilizeze diferite modalităţi de comunicare grafică: desene, semne, forme, pregrafisme.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
31. Utilizează forme şi desene familiare pentru a reda gânduri, idei, sentimente.Propuneţi copiilor sarcini care implică exprimarea în scris a unor gînduri, idei, sentimente: să deseneze ce le-a plăcut mai mult dintr-o poveste, să realizeze un afiş în care să invite părinţii la un eveniment etc.
Incurajaţi activităţi în pereche în care un copil „dictează” şi celălalt „scrie”.
32. Utilizează pregrafisme pentru a reda gânduri, idei, sentimente. Încurajaţi copiii să realizeze mici cărticele despre personaje preferate, despre animale preferate, în care să le scrie gîndurile şi sentimentele lor.
33. Scrie propriul nume sau alte nume, cuvinte simplePropuneţi copiilor să realizeze felicitări, invitaţii către persoane din familie sau persoane cunoscute pentru a participa la un eveniment sau pentru a le oferi de ziua de naştere a acelor persoane.
Realizaţi împreună cu copiii etichete pentru diverse locuri şi materiale din sala de grupă.
34. Explorează corespondenţa dintre sunet şi literă scrisă în timp ce scrie. Scrieţi împreună cu copiii cuvinte în timpul activităţilor în grupuri mici sau a sarcinilor individuale.
Scrieţi pe fiecare lucrare realizată numele copiilor şi rostiţi-l împreună cu aceştia.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Gândirea logică, reprezentări elementare matematice

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:01 am

A. Domeniul: Dezvoltarea cognitivă

A.2. Subdomeniul: Gândirea logică, cunoştinţe elementare matematice, cunoaşterea şi înţelegerea lumii

A.2.1. Aspect specific: Gândirea logică, reprezentări elementare matematice


Standard 10: Copilul ar trebui să demonstreze abilitatea de a investiga şi a descoperi

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
35. Experimentează pentru a descoperi relaţiile cauzale (dacă... atunci..) dintre fenomene. Oferiţi copiilor posibilitatea de a experimenta: să pună gheaţă în apă pentru a vedea cum se topeşte, să pună lăstare în apă pentru a vedea cum dau rădăcină, să pună zahăr, ulei, făină în apă etc.
36. Experimentează pentru a descoperi relaţiile temporale (mai târziu, peste puţin timp, azi, mâine) dintre fenomeneRealizaţi experimente în care factorul timp este important: dezgheţul, dizolvarea, deshidratarea, îngrijirea unei mici răni, uscarea unui perete, a unui burete, a unei vopsele etc. Atrageţi atenţia asupra relaţiilor de timp.
37. Experimentează pentru a descoperi relaţiile spaţiale (deasupra, dedesubt, lângă, mai sus, mai jos) dintre obiecte.Incurajaţi jocurile de construcţii în grupuri mici sau individual pentru a exploata relaţiile spaţiale, poziţionarea pieselor pentru a rezista construcţia.
Jucaţi jocuri care necesită poziţionarea obiectelor în raport cu altele.
Realizaţi o hartă a sălii de clasă, a grădiniţei.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Gândirea logică, reprezentări elementare matematice

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:05 am

Standard 11: Copilul ar trebui să aibă cunoştinţe despre cantitate, numere şi numărare.

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
38. Estimează raporturile cantitative dintre două obiecte sau două grupuri de obiecte (mai mult/mai puţin/tot atât, mai multe/mai puţine/tot atâtea) Oferiţi ocazii de a compara două obiecte sau grupuri de obiecte prin estimare: Sunt mai multe piese în coşulet decît pe masă sau mai puţine? Sunt mai multe linguri decît furculiţe sau tot atîtea?
39. Utilizează numerele şi numărarea pentru a determina cantitatea. Estimaţi un număr de obiecte pe care îl aveţi sau îl vedeţi şi număraţi cu glas tare.
Jucaţi jocuri de estimare a cantităţii: Sunt destule....pentru toţi copiii?
40. Numără cu uşurinţă până la 20. Solicitaţi frecvent copiilor să numere cîţi copii sunt prezenţi în grupă, cîţi copii lucrează la măsuţă, cîţi au terminat o sarcină etc.
41. Recunoaşte cu uşurinţă cifrele de la 1 la 10. Încurajaţi utilizarea de numere în jocurile simbolice: la magazin – inventarul produselor, la farmacie – numărul pastilelor, etc. Încurajaţi copiii să scrie vîrsta lor, vîrsta părinţilor, numărul străzii pe care locuiesc, numărul de apartamente etc.
42. Numeşte ordinea unui obiect dintr-un şir de 10 (al doilea, al cincilea)Realizaţi calendarul zilelor de naştere ale copiilor şi stabiliţi în fiecare lună în ce ordine îşi vor sărbători zilele.
Oferiţi oportunitatea de a-şi alege un obiect dintr-un şir de obiecte, numindu-i ordinea.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Gândirea logică, reprezentări elementare matematice

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:08 am

Standard 12: Copilul ar trebui să demonstreze cunoaşterea conceptelor de mărime şi formă.

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
43. Identifică şi numeşte obiecte care au formă de triunghi, cerc şi pătrat/dreptunghi în mediul înconjurător şi în materiale tipărite.Creaţi oportunităţi pentru activităţi de colaje în care copiii să utilizeze formele geometrice, numind formele: Triunghiul acesta poate fi acoperişul unei case, iar pătratul camerele.
Propuneţi copiilor în Centrul de Jocuri de masă activităţi de construcţii cu obiecte de formă geometrică.
Jucaţi jocuri de recunoaştere a formelor geometrice în spaţiul din grupă sau în materiale scrise afişate.
44. Compară obiecte de aceeaşi formă după unul sau două criterii. Jucaţi jocuri de selectare a obiectelor cu formă geometrică după un criteriu sau după două criterii (culoare, mărime, grosime): Să facem ordine în cutia cu lego!;
45. Realizează modele geometrice prin alternarea formelor şi mărimilor.Realizaţi în grupuri mici sau individual activităţi de artă în care copiii să creeze modele artistice (colaje, desene, puzzle-uri, lego, cuburi, modelaje, etc.).
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Gândirea logică, reprezentări elementare matematice

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:16 am

Standard 13: Copilul ar trebui realizeze operaţii de seriere, grupare, clasificare, măsurare

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
46. Ordonează obiecte în ordine crescătoare sau descrescătoare în funcţie de lungime, mărime. Realizaţi scenete cu obiecte, păpuşi de mărimi diferite, pe care copiii trebuie să le aşeze în ordine
crescătoare sau descrescătoare.
47. Grupează obiectele după un anumit criteriu (culoare, formă, mărime, nume, gen)Alegeţi împreună cu copiii criterii după care să aranjaţi obiectele într-un raft, în cutii.
48. Explică gruparea unor obiecte.Alegeţi împreună cu copiii criterii după care să aranjaţi obiectele într-un raft, în cutii.
49. Cunoaşte caracteristici ale obiectelor şi fenomenelor după care pot fi măsurate: lungime, volum, greutate, timp, temperatură.Utilizaţi vase pentru măsurarea volumului lichidelor, centimetru pentru măsurarea lungimii, cântar etc.
Puneţi la dispoziţia copiilor diverse instrumente de măsurare. Realizaţi grafice cu măsurătorile copiilor
50. Măsoară corpuri lichide şi solide utilizând măsuri convenţionale (cîntarul, rigla, centimetrul, termometrul etc.) şi neconvenţionale (bucăţi de sforă, măsura pasului, sticlute, de plastic, continere de diferite mărimi de plastic etc.)Utilizaţi vase pentru măsurarea volumului lichidelor, centimetru pentru măsurarea lungimii, cântar etc.
Puneţi la dispoziţia copiilor diverse instrumente de măsurare. Realizaţi grafice cu măsurătorile copiilor
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Gândirea logică, reprezentări elementare matematice

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:19 am

Standard 14: Copilul trebuie să fie capabil să explice fenomene, să facă predicţii, să rezolve probleme

Indicator Activitate de învăţare recomandată cadrului didactic
51. Face predicţii în baza fenomenelor observate. Implicaţi copiii în experimente de genul „dacă... atunci”: Dacă pun apă prea multă în această ceşcuţă ce se va întîmpla? Dacă pun prea multă greutate în punga aceasta de plastic ce se va întîmpla?
52. Utilizează strategii simple pentru a rezolva probleme. Puneţi probleme simple copiilor şi oferiţi posibilitatea de a găsi soluţii. Ex: Trebuie să construim acest palat, dar nu avem suficiente cuburi mari...; Trebuie să ducem toate materialele acestea în dulapuri şi nu ştiu cum ar fi cel mai simplu....
53. Înţelege că există mai multe căi de a rezolva o problemă. Indicaţi copiilor avantajele şi dezavantajele mai multor soluţii ale unei probleme şi ajutaţi-i să o găsească pe cea mai bună.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Cunoaşterea şi înţelegerea lumii

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:23 am

A. Domeniul: Dezvoltarea cognitivă

A.2. Subdomeniul: Gândirea logică, cunoştinţe elementare matematice, cunoaşterea şi înţelegerea lumii

A.2.2. Aspect specific: Cunoaşterea şi înţelegerea lumii

Standard 15: Copilul ar trebui să dobândească informaţii despre mediul înconjurător prin observarea şi manipularea obiectelor.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
54. Colectează informaţii despre mediu
utilizând simţurile, observarea, manipularea şi
conversaţia.
Încurajaţi copiii să strângă date (desene, poze, obiecte) în urma observării, explorării mediului
dimprejurul grădiniţei.
55. Poate utiliza obiecte, materiale şi
echipamente (magneţi, lupe, microscop etc.),
pentru a strânge informaţii despre lucrurile şi
fenomenele care îl înconjoară.
Puneţi la dispoziţia copiilor instrumente, echipamente, pentru a putea explora obiectele şi
fenomenele din jur.
Propuneţi-le copiilor sarcini de explorare cu ajutorul instrumentelor şi echipamentelor.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Cunoaşterea şi înţelegerea lumii

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:28 am

Standard 16: Copilul este capabil să numească unele caracteristici ale lumii vii (plante şi animale).

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
56. Numeşte câţiva factori care influenţează
lumea vie (apa, lumina, căldura, aerul).
Realizaţi în sala de grupă activităţi de îngrijire a plantelor, pentru a observa ce factori influenţează
creşterea unei plante. Orientaţi observarea copiilor asupra schimbărilor de la o zi la alta.
57. Înţelege şi poate descrie ciclul vieţii în lumea
vie (plante şi animale).
Citiţi-le copiilor cărţi despre felul în care plantele, animalele apar pe lume, cresc, se dezvoltă şi mor.
Propuneţi-le copiilor să spună o poveste despre un animal care se schimbă în timp sau să o deseneze.
58. Demonstrează grijă şi interes pentru
animale şi plante.
Aduceţi-le copiilor plante, peşti, pentru a le îngriji şi în baza discuţiilor despre factorii care influenţează viaţa, atrageţi-le atenţia asupra consecinţelor neîngrijirii lor corespunzătoare.
Citiţi-le poveşti despre animale care au fost îngrijite corespunzător, despre animale pe care le au copiii acasă şi despre felul în care trebuiesc îngrijite.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Cunoaşterea şi înţelegerea lumii

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 2:55 am

Standard 17: Copilul ar trebui să fie capabil să observe şi să descrie caracteristici ale lumii inerte.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
59. Descrie importanţa apei şi luminii.Discutaţi despre rolul apei şi luminii în viaţa de zi cu zi.
Analizaţi sursele naturale şi artificiale de lumină şi căldură şi discutaţi despre consecinţele lipsei lor sau ale abundenţei lor, despre măsuri de protecţie.
60. Numeşte şi face diferenţa dintre surse naturale şi artificiale de căldură, precum şi beneficiile lor.Discutaţi despre rolul apei şi luminii în viaţa de zi cu zi.
Analizaţi sursele naturale şi artificiale de lumină şi căldură şi discutaţi despre consecinţele lipsei lor sau ale abundenţei lor, despre măsuri de protecţie.
61. Cunoaşte, descrie şi deosebeşte
caracteristicile de bază ale anotimpurilor.
Realizaţi un calendar al naturii cu cele patru anotimpuri şi propuneţi-le copiilor să-l completeze cu imagini care reflectă schimbările din natură survenite în fiecare anotimp. Ajutaţi copiii în observarea schimbărilor naturii.
62. Demonstrează cunoştinţe de bază despre
soare, lună şi stele.
Valorificaţi conţinutul poveştilor, al enciclopediilor şi experienţa personală a copiilor, pentru a înţelege ce sunt soarele, luna, stelele.
63. Copilul cunoaşte unităţile de timp (minute,
ore, zile, săptămâni, luni, ani).
Utilizaţi momente din viaţa copiilor pentru a percepe timpul: de ex. Câte zile mai sunt până la ziua ta?
Peste câte săptămâni vine Crăciunul? etc.
Valorificaţi zilnic momentele de activitate şi rutină, pentru a preciza orele sau minutele rămase până la ora mesei, a somnului.
Introduceţi o temă şi precizaţi durata ei: o zi, o săptămână, două săptămâni.
64. Recunoaşte unele relaţii între fenomene naturale.Stimulaţi observarea fenomenelor naturale, pentru a înţelege relaţiile dintre ele: de ex., Dacă e înnorat, s-ar putea să plouă; Dacă plouă, se udă grădina şi plantele vor putea creşte; Dacă sunt stele, înseamnă că este senin etc.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul dezvoltării cognitive - Cunoaşterea şi înţelegerea lumii

Mesaj  Sara la data de Dum Iun 05, 2011 3:00 am

Standard 18: Copilul ar trebui să fie capabil să descopere omul ca parte a lumii vii şi ca fiinţă socială.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
65. Cunoaşte principalele caracteristici ale
omului ca fiinţă vie.
Utilizaţi experienţa de viaţă cotidiană a copiilor. Încurajaţi observarea corpului uman şi a condiţiilor de viaţă ale omului în medii diferite. Corelaţi informaţiile despre caracteristicile lumii vii cu caracteristicile
omului.
66. Enumeră câteva asemănări şi deosebiri între oameni, animale şi plante.Organizaţi copiii în grupuri mici care reprezintă: oameni, animale, plante. Cereţi-le ca în grup să găsească caracteristicile lor şi să le prezinte folosind imagini, desene, poezii etc. Analizaţi asemănările şi deosebirile.
67. Cunoaşte condiţiile specifice ale vieţii
umane şi semnificaţia lor.
Propuneţi-le copiilor să realizeze cărticele, lucrări artistice despre locul în care trăiesc ei, despre locul în care trăiesc bunicii lor, despre locuri pe care le-au vizitat. Analizaţi condiţiile de viaţă (climă, relief, locuinţe, alimentaţie etc.) şi importanţa lor pentru om.
Citiţi poveşti despre alte popoare şi ţări şi despre condiţiile lor de viaţă.
68. Demonstrează începutul înţelegerii
impactului activităţii umane asupra mediului.
Discutaţi despre poluare şi rolul ei asupra mediului, despre consecinţele defrişării pădurilor. Valorificaţi
experienţe şi ştiri despre fenomene naturale pe care copiii le aud în jurul lor, pentru a discuta despre impactul activităţii umane asupra mediului.
69. Exprimă interes pentru activităţile de protejare a mediului.Mergeţi cu copiii în parcuri sau în excursii şi observaţi cum este îngrijit mediul. Discutaţi cu copiii despre consecinţele comportamentului uman asupra mediului. Întrebaţi-i ce ar face ei pentru a îndrepta aceste consecinţe.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Interacţiunile cu copiii de vârstă apropiată

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 11, 2011 4:37 am

B. Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională

B.1. Subdomeniul: Dezvoltarea socială

B.1.1. Aspect specific: Interacţiunile cu copiii de vârstă apropiată

Standard 1: Copilul ar trebui să fie capabil să stabilească relaţii pozitive şi de respect cu copiii de aceeaşi vârstă sau de vârstă apropiată.


IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
70. Interacţionează din proprie iniţiativă cu copiii de aceeaşi vârstă sau de vârstă apropiată în diferite contexte.Oferiţi frecvent copiilor oportunitatea de lucru în grup, de a-şi alege partenerii de joc sau de activitate.
Încurajaţi copiii să se apropie şi să facă cunoştinţă cu nou-veniţii în grup; să formuleze propuneri de joc, de prietenie.
Demonstraţi personal modele de iniţiere a contactelor cu persoane noi.
71. Cere ajutor altor copii atunci când are nevoie.Oferiţi copiilor sarcini în grup mic care necesită colaborarea între copii, ajutorul reciproc.
72. Oferă ajutor copiilor din jurul său atunci când au nevoie.Demonstraţi personal copiilor modele de acordare a ajutorului.
Încurajaţi sprijinul reciproc între copii.
Selectaţi din viaţa cotidiană şi din poveşti, povestiri situaţii în care cineva are nevoie de ajutor.
Întrebaţi-i pe copii ce ar face ei dacă s-ar afla într-o situaţie asemănătoare.
73. Se identifică drept prieten al unor copii din diverse medii apropiate (la grădiniţă, la bloc, la serviciul părinţilor, la bunica) şi îi identifică pe ei ca prietenii săi.Realizaţi un studiu tematic despre prietenie. Discutaţi cu copiii despre relaţii de prietenie; propuneţi-le să relateze despre prietenul (prietena) fiecăruia; despre ce înseamnă să fii prietenul cuiva şi să ai prieteni.
74. Caută soluţii pentru rezolvarea problemelor apărute în interacţiunea cu copiii, fără a-l implica pe adult.Selectaţi situaţii problematice în interacţiunea dintre copii din diverse povestiri, imagini. Discutaţi şi căutaţi soluţii împreună cu copiii, întrebându-i ce ar face ei dacă ar fi în acea situaţie.
Apreciaţi copiii care găsesc soluţiile unor situaţii problematice fără a apela la adult.
75. Recunoaşte greşelile în relaţiile cu alţi copii şi încearcă să le repare, cerându-şi scuze, propunând alte soluţii.Observaţi situaţiile conflictuale şi încurajaţi copiii să-şi ceară iertare; îndemnaţi-i să încerce să repare situaţia; să compenseze pierderile. Oferiţi-le soluţii.


Ultima editare efectuata de catre Sara in Sam Iun 11, 2011 4:44 am, editata de 1 ori
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Interacţiunile cu copiii de vârstă apropiată

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 11, 2011 4:42 am

Standard 2: Copilul ar trebui să poată manifesta empatie faţă de copiii cu care interacţionează.

76. Ţine cont de dorinţele şi nevoile altor copii.Selectaţi situaţii din viaţa copiilor şi demonstraţi-le că fiecare copil are dorinţele şi nevoile sale.
Valorificaţi momentele potrivite din situaţiile cotidiene, pentru a aprecia copiii care ţin cont de dorinţele şi nevoile altora (de ex., cedarea unei jucării, a unui material, acceptarea unei propuneri / dorinţe diferite).
77. Demonstrează compasiune faţă de alţi copii din grupă.Îndemnaţi copiii să se apropie de cei care au o neplăcere şi să-i sprijine; să se bucure de succeselecolegilor.
Atrageţi atenţia copiilor asupra acţiunilor reuşite ale altor colegi şi propuneţi-le să-i felicite.
Apreciaţi copiii care demonstrează compasiune.
78. Îşi exprimă emoţiile fără a răni alţi copii.Citiţi poveşti despre întâmplări cu copii cărora nu le păsa de ceea ce simt ceilalţi. Valorificaţi situaţii de viaţă, pentru a discuta despre cât de important este să îţi pese ce simte cel de alături. Folosiţi proverbe precum „Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face”.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Interacţiunile cu adulţii

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 11, 2011 5:01 am

B. Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională

B.1. Subdomeniul: Dezvoltarea socială

B.1.2. Aspect specific: Interacţiunile cu adulţii

Standard 3: Copilul ar trebui să fie capabil să stabilească relaţii pozitive cu adulţii.


IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
79. Urmează indicaţiile adultului.Formulaţi permanent indicaţii clare. Explicaţi-le copiilor necesitatea de a urma indicaţiile adulţilor, încurajaţi-i să le îndeplinească.
80. Identifică diferite tipuri de relaţii între copii şi adulţi în experienţa sa (familiale, de prietenie, copil - educator/învăţător etc.)Acordaţi copiilor posibilitatea să vorbească despre persoane din viaţa lor şi clarificaţi ce tipuri de relaţii pot exista între oameni.
Discutaţi cu copiii despre relaţiile dintre copii şi educator, copii şi învăţător.
81. Acordă ajutor adultului fiind solicitatSolicitaţi sprijinul copiilor în variate situaţii şi apreciaţi permanent ajutorul acordat. Explicaţi-le copiilor că şi adulţii au nevoie de ajutorul lor. Întrebaţi copiii cum îşi ajută părinţii în diverse situaţii.
82. Acceptă adultul în anumite situaţii de joc.Implicaţi-vă în jocul copiilor în diverse ipostaze: organizator, partener, consilier.
83. Recunoaşte greşelile în relaţiile cu adulţii şi încearcă să le repare.Demonstraţi, în interacţiunea cu copilul, capacitatea de a vă recunoaşte greşelile şi de a le repara.
Oferiţi exemple de modalităţi de a repara situaţia.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Interacţiunile cu adulţii

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 18, 2011 12:13 am

Standard 4: Copilul ar trebui să fie capabil să manifeste încredere şi respect în comunicarea cu adulţii din anturajul său.

IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
85. Demonstrează încredere într-un adult apropiat.Trataţi copilul cu respect, grijă şi sinceritate; demonstraţi bunăvoinţă, corectitudine şi înţelegere.
86. Se comportă adecvat şi cu respect cu adulţii.Discutaţi şi demonstraţi copiilor regulile de comportare, încurajaţi respectarea lor. Discutaţi despre întâmplări cotidiene sau povestiri în care copiii s-au comportat sau nu s-au comportat respectuos.
Invitaţi adulţi în sala de grupă (cadre didactice, părinţi, alte persoane), salutaţi-i şi vorbiţi-le politicos de fiecare dată când vă adresaţi acestora. Apreciaţi copiii care utilizează formulele de politeţe.
Organizaţi plimbări şi vizite în locuri publice. Atrageţi atenţia asupra modului de adresare. Jocul „Cuvinte magice”.
87. Caută ajutor, protecţie şi confort la adulţii apropiaţi.Remarcaţi cazuri din viaţa cotidiană, din poveşti, filme, care ilustrează cum să procedeze copiii când au nevoie de ajutor, de sprijin, de confort. Selectaţi situaţii şi moduri de a cere ajutor de la adulţi şi antrenaţi copiii să formuleze cererea de ajutor, când au nevoie.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Interacţiunea în grup

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 18, 2011 12:20 am

B. Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională

B.1. Subdomeniul: Dezvoltarea socială

B.1.3. Aspect specific: Interacţiunea în grup


Standard 5: Copilul ar trebui să demonstreze abilităţi de cooperare în interacţiunile de grup.


IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
88. Face schimb de jucării şi alte obiecte cu alţi copii.Demonstraţi copiilor cum pot fi distribuite jucăriile sau alte obiecte într-un joc. Propuneţi-le copiilor sarcini care necesită schimbul de materiale între ei.
89. Cooperează cu alţi copii în activităţile în grupuri mici.Propuneţi-le copiilor sarcini care pot fi realizate în grupuri mici, demonstraţi-le cum pot fi distribuite rolurile. Oferiţi-le copiilor posibilitatea de a-şi alege grupul în care doresc să lucreze.
90. Respectă regulile în activităţi desfăşurate în grup.Propuneţi-le copiilor să stabilească împreună reguli de joc în grup. Amintiţi regulile înainte de începerea activităţilor şi apreciaţi respectarea lor.
91. Corelează acţiunile şi interesele sale cu ale altor copii din grup.Selectaţi un joc potrivit şi explicaţi copiilor necesitatea de a coopera cu alţi copii.
Modelaţi situaţii în care copiii trebuie să acţioneze, coordonându-şi acţiunile proprii cu cele ale altor copii, şi încurajaţi-i să coopereze.
Învăţaţi copiii să aştepte la rând.
92. Acceptă roluri diferite în joc şi în alte activităţi.Demonstraţi-le copiilor, prin exemple, importanţa fiecărui rol pentru succesul activităţii.
93. Acceptă sugestii din partea altui copil, ca de exemplu, cum să termine un joc.Atrageţi atenţia copiilor asupra ideilor interesante, propuse de fiecare dintre ei, apreciaţi-le şi acceptaţile ca variante pentru finalizarea unei activităţi.
94. Propune idei pentru dezvoltarea / continuarea unei activităţi sau pentru soluţionarea cu succes a unei sarcini în grup.Solicitaţi copiilor să se gândească şi să propună variante de dezvoltare a activităţii. Propuneţi-le copiilor să aleagă varianta cea mai atractivă de continuare a activităţii.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională - Respectarea diversităţii

Mesaj  Sara la data de Sam Iun 18, 2011 12:50 am

B. Domeniul: Dezvoltarea socioemoţională

B.1. Subdomeniul: Dezvoltarea socială

B.1.4. Aspect specific: Respectarea diversităţii

Standard 6: Copilul ar trebui să fie capabil să recunoască asemănările şi deosebirile dintre oameni.


IndicatorActivitate de învăţare recomandată cadrului didactic
95. Identifică existenţa asemănărilor şi diferenţelor dintre persoane după diferite criterii (aspect exterior, gen, vârstă, cultură etc.).Învăţaţi copiii să deosebească persoanele după diferite criterii (aspect exterior, gen, vârstă, cultură etc.), pe baza observărilor şi a descrierilor, pe baza ilustratelor, a imaginilor.
Atrageţi-le atenţia că toţi suntem diferiţi şi totodată ne asemănăm.
Puneţi la dispoziţia copiilor imagini cu persoane diferite din punctul de vedere al genului, vârstei, etniei, religiei. Introduceţi-le ca personaje în jocuri de rol.
96. Este capabil să observe că aceeaşi persoană poate avea mai multe roluri sociale (mama este soţia lui tata, ea este angajată la..., este fiica bunicii lui etc.)Acordaţi copiilor posibilitatea să observe şi să relateze despre rolurile diferite ale părinţilor (spre exemplu, tată, mamă, copii ai bunicilor, vecini, angajat etc.). Implicaţi-i în jocuri simbolice, în care trec de la un rol la altul.
avatar
Sara
Admin

Mesaje : 186
Data de inscriere : 12/03/2011

Sus In jos

Re: Standarde de invatare si dezvoltare pentru copilul intre 5 si 7 ani

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum